متا تگ چیست؟

سئوی موثر می تواند مشتریان بالقوه ای را که در جستجوی خدمات یا محصولات شما هستند معرفی کند و آنها را به مشتریان وفادار و تکراری تبدیل کند. متا تگ‌ها می‌توانند در این فرآیند کمک کنند. سئو چارچوبی را فراهم می‌کند که در آن عوامل مختلف سئو داخلی و خارجی می توانند نقش مهمی ایفا کنند. بنابراین، درک نحوه استفاده از متا تگ‌ها در هر صفحه از وب سایت شما ضروری است. متا تگ‌ها می‌توانند به موتورهای جستجو در دسته بندی و شناسایی صفحات سایت شما کمک کنند، که ممکن است منجر به رتبه‌های بالاتر و افزایش دید برای مخاطبان شما شود.

 

متا تگ

در این بخش، ما بررسی می‌کنیم متاتگ چیست و فهرستی از مهم‌ترین متا تگ‌ها را ارائه می‌کنیم و بینشی در مورد استفاده از آنها ارائه می‌دهیم. برای بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

 

متا تگ ها بر سئو چه تاثیری می گذارند؟

متا تگ اساسا یک قطعه کد توصیفی است که در HTML وب سایت شما تعبیه شده است که در طول نمایش صفحه نامرئی می‌ماند. آنها به خزنده‌های موتورهای جستجو در درک موضوع سایت شما کمک می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا صفحات را به طور موثر فهرست کنند. این فرآیند برای بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط بسیار مهم است. از منظر سئو، متا تگ‌ها اهمیت زیادی دارند زیرا دسته بندی محتوای وب سایت شما را توسط موتورهای جستجو تسهیل می‌کنند. انواع مختلفی از متا تگ‌ها وجود دارد، و درک ویژگی‌های هر کدام ضروری است تا به طور موثر آنها را در استراتژی خود بگنجانید.

 

متا تگ های مهم سئو تگ‌های متعارف، متا تگ‌های روبات، توضیحات متا و تگ‌های عنوان، نمونه‌های رایج متا تگ‌ها هستند. از یک تگ متعارف می‌توان برای اطلاع دادن به موتورهای جستجو استفاده کرد که کدام صفحه باید به عنوان صفحه اصلی سایت شما در نظر گرفته شود. به طور مشابه، یک تگ ربات می‌تواند برای اطمینان از اینکه هیچ صفحه ای به طور ناخواسته در نتایج جستجو نمایه نمی‌شود، مانند صفحات نتایج جستجوی داخلی وب سایت شما، استفاده می‌شود. حال، اجازه دهید انواع مختلف متا تگ‌ها را بررسی کنیم:

 

برچسب‌های متعارف Canonical Tags

اگر وب سایت شما دارای صفحه ای باشد که از طریق چندین URL قابل دسترسی است یا دارای صفحات مختلف با محتوای مشابه است، موتورهای جستجو این موارد را به عنوان محتوای تکراری یا کپی شده شناسایی می‌کنند. به عنوان مثال، به عنوان یک کاربر، متوجه می‌شوید که www.google.com و https://google.com هر دو به یک صفحه اشاره دارند. با این حال، گوگل این دو URL را به عنوان دو کپی از یک صفحه مشابه درک می‌کند. اگر مشخص نکنید که کدام یک نسخه اصلی و معتبر است، Google ممکن است بر اساس قضاوت خود یکی از صفحات را خزیده نکند. اگر دو نسخه از صفحه اصلی خود را ایجاد کرده اید، یکی برای دسکتاپ و دیگری برای موبایل، بسیار مهم است که یک برچسب متعارف در کد HTML خود قرار دهید تا از هرگونه سردرگمی برای گوگل جلوگیری کنید.

 

نوع محتوای متا Meta Content Type

متا تگ محتوا یک متا تگ مهم است که باید در تمام صفحات وب سایت شما اعمال شود، زیرا نوع محتوا و مجموعه کاراکترهای مورد استفاده در سایت شما را مشخص می‌کند. مرورگرهای مختلف ممکن است این اطلاعات را به طرق مختلف تفسیر کنند و هر زبان نمادها و کاراکترهای خاص خود را دارد. پیاده سازی متا تگ نوع محتوا تضمین می‌کند که صفحات وب سایت شما به درستی در همه مرورگرها نمایش داده می‌شوند.

 

ربات‌های متا تگ‌ها Robots Meta Tags

ربات‌های متا تگ‌ها به طور پیش فرض، خزنده‌های موتورهای جستجو کل سایت شما را از طریق پیوندهای داخلی و خارجی بررسی می کنند. در طی این فرآیند، برخی از پیوندهای خارجی ممکن است بر ارزش سایت شما تأثیر منفی بگذارد. اگر هیچ متا تگ رباتی را مشخص نکرده‌اید، موتورهای جستجو چاره‌ای جز پیروی از دستورالعمل‌های پیش فرض  Follow/Index  نخواهند داشت.

چندین نوع متا تگ ربات رایج است:

Noindex: از ایندکس شدن صفحه جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال، این زمانی مفید است که صفحات سایت خود را دوباره طراحی می کنید و نمی خواهید Google آنها را تا زمانی که کار کامل نشده است فهرست کند.

Nofollow: این کار باعث می‌شود خزنده‌های گوگل نتوانند پیوندهای موجود در این صفحه را دنبال کنند، مانند مواردی که در بخش نظرات یافت می‌شوند.

Nosnippet:  این پیش‌نمایش متن یا ویدیو را متوقف می‌کند و در عوض یک تصویر ثابت را برای ویدیوها نشان می‌دهد.

Noarchive : از نمایش لینک‌های کش جلوگیری می‌کند

Unavailable_after: این به شما امکان می‌دهد تاریخ و زمان دقیقی را مشخص کنید که در طی آن نمی‌خواهید صفحه شما ایندکس شود.

 

تگ‌های عنوان Title Tags

برچسب‌های عنوان در درجه اول به خوانندگان و مهمتر از آن به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا موضوع محتوای شما را درک کنند. متن داخل این تگ به عنوان، عنوان صفحه در مرورگر ظاهر می‌شود و همچنین در پیش نمایش پیوند در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی قابل مشاهده خواهد بود. اگر به صورت دستی این برچسب را به صفحات خود اضافه نکنید، Google  به طور خودکار بخشی از محتوا را انتخاب می‌کند که به طور بالقوه می‌تواند به رتبه شما آسیب برساند. توصیه می‌شود عنوانی جذاب و قابل کلیک برای محتوای خود انتخاب کنید که مخاطب را ترغیب به بازدید از صفحه شما کند.

 

متا کلمات کلیدی Meta Keywords

کلمات کلیدی متا در اصل یکی از ویژگی‌های متا تگ با نام “Name” هستند که برای نشان دادن کلمه کلیدی صفحه به موتورهای جستجو به کد اضافه می‌شوند. با این حال، از سال 2019، گوگل اعلام کرده است که کلمات کلیدی متا دیگر در الگوریتم‌های جستجوی خود برای رتبه بندی صفحات استفاده نمی‌شود.

 

متا تگ توضیحات Meta Descriptions

به زبان ساده، توضیحات متا یک قطعه متن محدود به 160 کاراکتر است که در صفحات نتایج موتورهای جستجو برای کاربران نمایش داده می‌شود. در حالی که این تگ مستقیماً بر رتبه یک وب سایت تأثیر نمی‌گذارد، یک متا توضیحات خوب می‌تواند کاربران را متقاعد کند که روی صفحه شما کلیک کنند. افزایش نرخ کلیک روی لینک شما تأثیر مثبتی بر سئوی شما خواهد داشت.

متا تگ چیست؟

تمایز بین متا تگ‌ها و متادیسکریپشن

متا تگ ها و متادیسکریپشن اغلب اشتباه گرفته می‌شود، به ویژه از آنجایی که هر دو اصطلاح شامل کلمه “meta” می‌شوند. توجه به این نکته ضروری است که توضیحات متا نوع خاصی از متا تگ هستند، همانطور که در لیست قبلی انواع مختلف ذکر شد. به طور کلی، متا تگ ها به موتورهای جستجو در درک محتوای یک صفحه وب کمک می کنند، در حالی که توضیحات متا در درجه اول به اطلاع کاربران در مورد محتوای موجود در آن صفحه می رسد. توضیحات متا متنی است که در زیر هر پیوند در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود و یک نمای کلی از محتوای صفحه ارائه می دهد.

 

موارد مهم در نوشتن متا تگ

درک نحوه نوشتن متا تگ ضروری است.

توجه به این نکته مهم است که همه متا تگ ها به ورودی شما نیاز ندارند، زیرا برخی از آنها کاملاً کد هستند.

یک فایل مرجع حاوی کدهای لازم برای دسترسی آسان در صورت نیاز ایجاد کنید.

برای جلوگیری از نمایش صفحه در نتایج جستجو، از تگ noindex استفاده کنید.

اگر می‌خواهید گوگل را از دنبال کردن پیوندها در یک صفحه خاص منع کنید، تگ nofollow را اجرا کنید.

برای صفحاتی که محتوای تکراری دارند، تگ متعارف را در قسمت هدر کد HTML قرار دهید.

یک عنوان مختصر و جذاب برای برچسب عنوان بسازید که خوانندگان را تشویق به کلیک کردن کند.

توضیحات متا را به گونه ای بنویسید که جذاب باشد.

علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که تمام تصاویر موجود در صفحه دارای یک برچسب ALT یا متن جایگزین هستند که توضیحات مناسب همراه با کلمات کلیدی مرتبط را ارائه می دهد.

 

هنگام ساخت عنوان، چه عواملی را باید در نظر گرفت؟

تگ عنوان هر صفحه باید منحصر به فرد باشد، زیرا اساساً هویت صفحه را مشخص می‌کند. این تگ در نتایج جستجو، مرورگرها و رسانه‌های اجتماعی نمایش داده می‌شود و باید به گونه‌ای تنظیم شود که توجه را به خود جلب کند. مفید است که هنگام فرمول بندی عنوان صفحه از خود سوالات زیر را بپرسید:

چه ارزشی برای مخاطبان خود قائل هستید؟

بازدیدکنندگان چه بینشی از این صفحه به دست خواهند آورد؟

چه مزایا یا مزایایی دریافت خواهند کرد؟

چگونه می توانید مخاطب را متقاعد کنید که با محتوای شما درگیر شود؟

یکی دیگر از جنبه های مهمی که هنگام نوشتن عنوان باید در نظر داشت، اطمینان از گنجاندن کلمه کلیدی است. هر چه کلمه کلیدی به ابتدای عنوان نزدیکتر باشد، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

 

نتیجه

با رعایت دستورالعمل‌های ذکر شده، صفحات شما به طور موثرتری نسبت به قبل ایندکس می‌شوند و به احتمال زیاد به رتبه بالاتری در نتایج جستجوی گوگل دست خواهید یافت. مهم است به یاد داشته باشید که متا تگ‌ها در بهینه سازی صفحه نقش دارند و سایر عوامل سئو نیز می‌توانند بر ترافیک و رتبه شما تأثیر بگذارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *