صفحات یتیم یا (orphan page) چیست؟

صفحات یتیم یا (orphan page) چیست؟ این صفحات که با علامت اختصاری OP نیز نامیده می شود، صفحات وب هستند که به هیچ صفحه دیگری در سایت پیوند ندارند و از طریق هیچ صفحه دیگری قابل دسترسی نیستند. این صفحات به هیچ صفحه دیگری نیز دسترسی ندارند. آنها بخشی از وب سایت را به طور مستقل اشغال می کنند و معمولاً قابل مشاهده نیستند.

این صفحات عامل مهمی هستند که می توانند تلاش های شما را در سئو سایت خود برای موتورهای جستجو تضعیف کنند. یکی از وظایف ضروری در بهینه سازی وب سایت، شناسایی عناصر سمی و حذف موثر آنها با استفاده از روش های مناسب است.

ربات های خزنده گوگل در ساختار لینک وب سایت شما حرکت می کنند تا صفحات آن را بررسی کنند. از آنجایی که هیچ صفحه‌ای به صفحات یتیم در سایت پیوند ندارد، خزنده‌ها قادر به کشف آنها نیستند.

دلایل ایجاد صفحات یتیم در سایت چیست؟

صفحات یتیم در وب سایت ها به دلایل مختلفی ایجاد می شوند. یکی از دلایل اولیه، برنامه ریزی و طراحی ناکافی ساختار سایت است. گاهی اوقات، کارشناسان وب سایت بدون در نظر گرفتن اتصالات و پیوندهای بین صفحات موجود، محتوا تولید می کنند و صفحات جدیدی را اضافه می کنند. در نتیجه، این صفحات جدید از بقیه سایت جدا می مانند. علاوه بر این، به‌روزرسانی‌های مکرر وب‌سایت نیز می‌تواند منجر به ایجاد صفحات شود.

علاوه بر این، در برخی موارد، خطاها و اشتباهات انسانی می تواند به شکل گیری صفحات یتیم کمک کند. به عنوان مثال، اگر یک صفحه جدید به سایت اضافه شود اما پیوند آن به اشتباه در جای دیگری قرار گیرد، آن صفحه به عنوان یک صفحه یتیم باقی می ماند.

چگونه مشکل صفحات یتیم شده را رفع نماییم؟

رفع صفحات یتیم به طور کلی فرآیندی نسبتاً ساده است. در اینجا روش‌هایی برای احیای این صفحات فراموش‌شده و تقویت سئو سایت شما ارائه می‌شود:

  • انجام ممیزی سایت
  • صفحات غیر ضروری را حذف کنید
  • صفحات و محتوای آنها را یکپارچه کنید
  • پیوندهایی به صفحات یتیم ایجاد کنید
  • اجرای تغییر مسیر برای صفحات
  • از تگ های noindex استفاده کنید.

اصلاح صفحات یتیم

1- انجام آنالیز سایت با ابزار ها

گام اولیه در آدرس دادن به صفحات یتیم شامل شناسایی آنها از طریق ابزار های آنالیز سایت است. استفاده از ابزارهایی مانند Screaming Frog و Google Search Console (GSC) در این فرآیند سودمند خواهد بود.

این ابزارها به‌طور سیستماتیک وب‌سایت شما را می‌خزند و آدرس‌هایی را که پیدا می‌کنند با URLهایی که ترافیک جمع‌آوری کرده‌اند یا در نقشه سایت شما گنجانده شده‌اند، ارجاع می‌دهند.

هر گونه ناهماهنگی ممکن است نشان دهنده وجود صفحه یتیم باشد. پس از شناسایی این صفحات، می توانید با استراتژی های مختلفی برای ادغام مجدد آنها در سایت خود اقدام کنید.

2. حذف صفحات غیر ضرورری

هر صفحه یتیمی ضامن حفظ نیست. ارزیابی کنید که آیا محتوا منسوخ، نامربوط یا فاقد اهمیت است. اگر صفحه‌ای دیگر عملکردی را انجام نمی‌دهد، یا اگر محتوای آن به طور مؤثرتری در بخش دیگری از سایت شما نشان داده می‌شود، ممکن است مناسب باشد آن را حذف کنید. حذف صفحات اضافی می تواند کارایی سایت شما را افزایش دهد و استراتژی های سئوی شما را بر روی تاثیرگذارترین مناطق متمرکز کند.

3. لینک دادن به صفحات مشابه

گاهی اوقات، ممکن است با صفحات یتیم حاوی محتوای مشابه با صفحات دیگر در وب سایت خود مواجه شوید. در چنین مواردی، توصیه می شود که محتوای صفحه یتیم را با یک صفحه مهم تر و مرتبط تر ترکیب کنید. این رویکرد نه تنها صفحه یتیم را حذف می کند، بلکه صفحه باقیمانده را با ترکیب محتوا و کلمات کلیدی اضافی بهبود می بخشد.

4. ساخت لینک برای صفحات یتیم

ساده ترین روش برای آدرس دادن به یک صفحه یتیم، ایجاد پیوندهایی به آن از بخش های مربوطه وب سایت شما است.

محتوای مرتبط، منوهای پیمایش یا حتی پاورقی سایت خود را به عنوان مکان های ممکن برای افزودن پیوند شناسایی کنید.

یک پیوند با موقعیت استراتژیک می تواند یک صفحه یتیم را مجدداً در ساختار سایت ادغام کند و جریان ارزش پیوند را تسهیل کند و دید صفحه را برای کاربران و موتورهای جستجو افزایش دهد.

5. ری دایرکت کردن صفحات بی ارزش

هنگامی که یک صفحه یتیم جایگزین شده است یا نامربوط تلقی می شود، توصیه می شود یک تغییر مسیر 301 یا همان ری دایرکت همیشگی را به یک صفحه مرتبط یا به روزتر اجام دهید.

از نقطه نظر سئو، تغییر مسیرها به حفظ هر گونه ترافیک یا ارزش پیوندی که صفحات یتیم ممکن است به دست آورده باشند، کمک می کند و اطمینان حاصل می کند که این مقدار به صفحاتی هدایت می شود که با اهداف سایت شما همسو هستند.

6. استفاده از تگ نو ایندکس noindex

در شرایط خاص، ممکن است مطلوب باشد که یک صفحه از وب سایت شما بدون پیوند باقی بماند و در عین حال از ایندکس شدن آن توسط موتورهای جستجو نیز جلوگیری شود. با گنجاندن یک تگ noindex در صفحات یتیم، به موتورهای جستجو دستور می دهید که آنها را از شاخص های خود حذف کنند.

این روش به ویژه برای صفحات آزمایشی، صفحات کمپین موقت یا هر صفحه دیگری که نمی خواهید در نتایج جستجو ظاهر شود مفید است.

صفحات یتیم چگونه بر سئو تأثیر می‌گذارند؟

صفحات یتیم مانند اتاق‌های پنهان در عمارت وب‌سایت شما هستند. این صفحات ممکن است حاوی اطلاعات ارزشمند یا بی‌ارزش باشند، اما تا زمانی که پنهان باقی بمانند، ارزش واقعی یا آسیب آن‌ها ناشناخته می‌ماند.

تاثیر صفحات یتیم بر سئو

 

این بهینه سازی از طریق سه روش قابل دستیابی است که در ادامه توضیح داده خواهد شد:

  • صفحات یتیم = ایندکس نشدن

نقش اصلی ربات‌های جستجو، کشف و ایندکس کردن صفحات وب است. این ربات‌ها معمولاً با دنبال کردن لینک‌ها از یک صفحه به صفحه دیگر این کار را انجام می‌دهند. صفحات یتیم که فاقد این لینک‌های حیاتی هستند، مانند اتاق‌هایی بدون در، برای ربات‌ها دشوار است که پیدا شوند.اگر صفحه ای ایندکس نشود، در نتایج جستجو ظاهر نمی شود و مخاطب نمی تواند آن را پیدا کند.

اگرچه یک نقشه سایت XML می‌تواند به ربات‌ها در پیدا کردن صفحات یتیم کمک کند، اما تضمینی وجود ندارد که این صفحات ایندکس شوند (به‌ویژه اگر وب‌سایت شامل صدها یا هزاران صفحه باشد که می‌توانند در نقشه سایت نیز وجود داشته باشند)

  • گرفتن رتبه پایین در گوگل

صفحات یتیم اگرچه ممکن است ایندکس شوند، اما عدم وجود لینک‌های داخلی به آن به معنای از دست دادن ارزش لینک (PageRank ) سئو (SEO) است که به عنوان ارز وب از طریق لینک‌ها جریان می‌یابد و اعتبار و اعتماد را به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر این، وجود صفحاتی که هیچ لینکی به آن‌ها اشاره نمی‌کند، چالشی برای الگوریتم گوگل ایجاد می‌کند، زیرا سیگنال‌های مرتبط (مانند متن‌های لنگر لینک‌ها، زمینه آن لینک‌ها و غیره) را از دست می‌دهد که می‌تواند پتانسیل رتبه‌بندی صفحه را کاهش دهد.

  • تجربه کاربری ضعیف

تصور کنید که به صفحه‌ای با محتوای عالی یا محصولات جذاب برخورد می‌کنید، اما هرگز نمی‌توانید آن را دوباره پیدا کنید زیرا هیچ لینکی به آن در سایت وجود ندارد. صفحات یتیم می‌توانند برای کاربران موانع ناامیدکننده‌ای ایجاد کنند.

اگر بازدیدکنندگان این صفحات را پیدا کنند (شاید از طریق لینک‌های مستقیم یا نتایج جستجو)، ممکن است با اطلاعات قدیمی مواجه شوند یا نتوانند مسیر بعدی خود را در سایت شما پیدا کنند.

این تجربه کاربری نامناسب می‌تواند منجر به افزایش نرخ پرش، کاهش تعامل و احتمال کمتر تبدیل شود.

نتیجه گیری

با توجه به اطلاعات ارائه شده در این مقاله می توان نتیجه گرفت که این صفحه به دلیل عدم ارتباط با سایر قسمت های وب سایت کمتر مورد توجه موتورهای جستجو قرار می گیرد. در نتیجه، دیدن آنها در نتایج جستجو به طور قابل توجهی با مشکل مواجه می شود. این موضوع می تواند بر تاثیر امنیت سایت، عملکرد و رتبه سایت شما در موتورهای جستجو  اثر منفی بگذارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *